Lisa Tankink

lisa h


Wat maakt werken bij Logopedie de Brug zo leuk?

Logopedie de Brug bestaat uit een team van 8 logopedisten en een secretaresse. In het team is er een goede mix van logopedisten met veel ervaring en logopedisten met nieuwe kennis en inzichten. Daarnaast hebben veel collega’s zich gespecialiseerd in een specifiek stoornisgebied. Voor mij als beginnend logopedist is het fijn dat er de ruimte en mogelijkheid is om vragen te stellen en te overleggen met andere collega’s. Ik werk binnen verschillende vestigingen en dependances op scholen, dit maakt dat mijn dag er altijd gevarieerd uitziet, dit spreekt me ontzettend aan.

 

Hoe vertaal je de missie van logopedie & dyslexie de Brug in je eigen handelen?

Bij logopedie de Brug staat vakdeskundigheid en kwaliteit hoog in het vaandel. Tijdens mijn behandelingen probeer ik effectieve methodes te combineren met een spelvorm. Mijn creativiteit helpt mij om een behandelvorm te bedenken waarbij het kind niet het gevoel heeft dat het moet presteren, terwijl de oefening wel effectief bijdraagt aan zijn of haar ontwikkeling. Oog voor de cliënt vind ik erg belangrijk, daarmee bedoel ik ook de omgeving van de cliënt. Ik ben van mening dat een samenwerking met ouders, leerkracht, peuterspeelzaal of IB-er essentieel is. Ik zie het als een uitdaging om bij elke cliënt te denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen. Een kleine glimlach van een kind of een enthousiaste reactie van een ouder motiveren mij in mijn werk als logopediste. Want hoe mooi is het dat iemand weer een stukje beter kan communiceren en participeren in het dagelijks leven? Ik ben blij dat ik daar in mijn werk een kleine bijdrage aan kan leveren.

Waar heb je je binnen de logopedie speciaal in verdiept?

Momenteel werk ik als allround logopediste, ik werk voornamelijk met kinderen met spraak- en taalproblemen. Ik merk dat ik veel voldoening haal uit het werken met meertalige kinderen, daarnaast wekt het fenomeen meertaligheid mijn interesse. In de toekomst wil ik mij graag verder gaan verdiepen in dit onderwerp.

Welke behandeling herinner je je nog goed en waarom?

Bij de behandeling van taalstoornissen ontwikkelen kinderen zich in een bepaalde periode. Deze groei is niet zo duidelijk te merken als tijdens de behandeling van een articulatiestoornis, waarin er vaak een doorbraak is als het kind een klank kan uitspreken. Gedurende de maanden vallen er langzaam dingen op; “hij/zij spreekt nu in vierwoordzinnen” of “ik hoor dat hij/zij de lidwoorden grotendeels correct gebruikt”. Ouders en andere betrokkenen geven aan dat ze ook merken dat de taal zich door ontwikkelt. Als tijdens een hertest blijkt dat het kind sprongen (kleine of grote) maakt in zijn of haar taalontwikkeling, geeft mij dat een enorm trots gevoel. Trots op het kind, maar met name blij dat hij of zij zichzelf weer een stukje beter kan redden met de taal in het dagelijks leven.